maandag 13 juni 2011

Lumius & Co-creatie = duurzame oplossingen zoeken

Bij Lumius spreken we vaak over co-creatie met onze klanten. Daar zitten veel voordelen aan. In de praktijk heeft het effect zich hiervan al bewezen. Het leren binnen de organisatie gaat sneller. En over draagvlak spreken we vaak al niet meer over. Eigenaarschap en ondernemerschap voeren de boventoon. Dat de term co-creatie hot is blijkt ook uit onderstaand stukje over Pickwick. De doelgroep leverde nieuwe inzichten bij de introductie van Dutch Tea Blend. Gevolg: de verkoop schoot omhoog. Ook zijn er valkuilen!

"Een nieuwe klassieker in zwarte thee die met name de jongere doelgroep aanspreekt. Dat was het uitgangspunt van Pickwick bij het ontwikkelen van een nieuwe theesmaak, legt marketing­manager Wouter Eckelmans uit. Met 162.000 Pickwick-fans op Hyves was de samenwerking met dit platform een ­uitgemaakte zaak. Na een uitvoerige selectie bleven er 25 kandidaten over die samen een goede afspiegeling vormden van de doelgroep. De juiste selectie van co-createurs is van essentieel belang voor een vruchtbare samenwerking, bevestigt zelfstandig merkadviseur Gijs de Beus. “Hoe eerder de consument bij de productontwikkeling wordt betrokken, hoe moeilijker het voor de marketeers is, dus hoe meer eisen er aan de samenwerking gesteld worden. Je moet op zoek naar mensen die in staat zijn zichzelf adequaat uit te drukken en een goed gevoel hebben voor de tijdsgeest. Daarmee voeden ze de marketeers. Als dit niet haalbaar is, moet de marketeer een richting of concept formuleren en het co-creatieteam vragen dat verder aan te scherpen.”


Wouter Eckelmans en zijn Pickwickteam waren realistisch genoeg om te weten dat je van de gemiddelde consument niet kunt verwachten dat hij op een achternamiddag een concept voor een nieuwe theesoort uit zijn mouw schudt. Daarom kozen ze voor de tweede optie en ­schakelden ze een bureau in dat drie ­concepten bedacht. Die vormden het startpunt. Een daarvan was een thee met een Hollands tintje, de Dutch Tea Blend. Het co-creatieteam koos deze richting met name, denkt Eckelmans, omdat het staat voor een authentiek verhaal “en juist dat spreekt veel mensen aan”.

Lees verder

Geen opmerkingen: