- Altijd willen winnen: de behoefte om koste wat kost in elke situatie te winnen, wanneer het er wel toe doet, wanneer niet en zelfs wanneer het compleet irrelevant is;
- Te veel waarde toevoegen: de overweldigende behoefte om in elke discussie jouw duit in het zakje te doen;
- Oordelen: de behoefte om anderen de maat te nemen en onze normen aan hen op te leggen;
- Vernietigend commentaar leveren: de onnodige sarcastische en valse opmerkingen waarmee we denken scherp en gevat over te komen;
- Antwoorden met ‘nee’, ‘maar’ of ‘echter’: overmatig gebruik van deze negatieve kwalificaties die heimelijk eigenlijk zeggen: ‘Ik heb gelijk, jij zit ernaast.’;
- Rondbazuinen hoe slim we zijn: de behoefte om mensen te laten zien dat we slimmer zijn dan ze denken dat wij zijn;
- Spreken wanneer je boos bent: emotionele wispelturigheid inzetten als managementinstrument;
- Negativiteit of ‘ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt’: de behoefte om te pas en te onpas onze negatieve gedachten te ventileren, ook als ons niets wordt gevraagd;
- Achterhouden van informatie: geen informatie delen om anderen te slim af te kunnen zijn;
- Geen erkenning geven: het onvermogen om te prijzen en te belonen;
- Pronken met andermans veren: de ongelooflijk vervelende manier om onze bijdrage aan welk succes ook te overdrijven;
- Ons verontschuldigen: de behoefte om ons ergerlijke gedrag te positioneren als een voldongen feit, zodat mensen het van ons pikken;
- Vastklampen aan het verleden: de behoefte om de schuld van ons af te schuiven en af te wentelen op gebeurtenissen en mensen uit ons verleden; onderdeel van de ander altijd de schuld geven;
- Voortrekken: niet inzien dat we degenen die we niet voortrekken onrechtvaardig behandelen;
- Geen spijt betuigen: niet in staat zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties, toe te geven dat we fout zaten of te erkennen hoe ons handelen anderen kan beïnvloeden;
- Niet luisteren: de meest passief-aggressieve vorm van gebrek aan respect jegens collega’s;
- Geen dankbaarheid tonen: de meest basale vorm van slechte manieren;
- De boodschapper straffen: de misplaatste behoefte om de onschuldige aan te vallen die ons meestal alleen maar wil helpen;
- De zwartepiet doorschuiven: de behoefte om iedereen de schuld te geven behalve onszelf;
- Een overmatige behoefte om ‘jezelf’ te zijn: onze fouten als deugden verheerlijken, door ons ermee te identificeren;
- Doelobsessie: in het uiterste geval laat doelobsessie ons zo opgaan in het bereiken van ons doel dat dit ten koste gaat van onze eigenlijke missie.
dinsdag 2 augustus 2011
Wat succesvolle mensen vooral niet doen!
De 21 gewoonten die jou hinderen op weg naar de top:
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten