De onderzoekers concluderen verder dat goed leiderschap over de hele wereld min of meer hetzelfde is. Dezelfde praktijken als in de onderzochte landen worden ook elders gevonden en werken daar ook. Schoolleiderschap heeft een belangrijke invloed op het leren van leerlingen. Alleen het onderwijsproces in de klas is van nog groter belang.
McKinsey deed onderzoek onder schoolleiders in Canada (Ontario en Alberta), Engeland, de Verenigde Staten (New York), Nieuw-Zeeland, Nederland, Singapore en Australië (Victoria). Deze landen hebben de beste schoolsystemen in de wereld.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
- Leiderschap gericht op doceren, leren en mensen is van het grootste belang voor het succes van de school.
- Goed presterende schoolleiders leggen de focus op onderwijskundig leiderschap en de ontwikkeling van docenten.
- Leiders groeien door ervaring en ondersteuning.
- Leiders leren het best in context en van verschillende bronnen (onder andere van collega-schoolleiders, meerderen, online bronnen en via formele training).
- Het selecteren van een schoolleider is een van de belangrijkste besluiten in een onderwijssysteem.
- Het maximaal benutten van leiderschapscapaciteiten betekent dat de selectie en ontwikkeling van leiders een integraal onderdeel van het werk van een school moeten zijn.
- Schoolbesturen zouden de volgende rollen moeten spelen als het over leiderschap gaat: ondersteunen van zwakkere schoolleiders, zorgen voor effectieve professionele ontwikkeling, managen van leren in een netwerk, versterken van het plannen van opvolging van schoolleiders en het versterken van verantwoording.
Bron: VO-raad
Wiebe Goodijk, directeur ISM
Geen opmerkingen:
Een reactie posten